Tele-consilierea, o alternativă validă pentru monitorizarea pacienţilor şi pentru productivitatea personalului clinicii în condiţii de distanţare fizică

Ne face plăcere să anunţăm participarea Fundaţiei Baylor Marea Neagră la conferinţa „Healthy Living with HIV” („Viaţă sănătoasă cu HIV”) din acest an, între 19 şi 20 noiembrie.

O echipă a fundaţiei Baylor Marea Neagră, compusă din Ana-Maria Schweitzer, Alexandra Androne, Elena Rizea, Mihaela Bodgan, Florica Niculaie, a realizat studiul „Tele-consilierea contribuie la menținerea productivității angajaților și menţine legătura cu pacienţii cu HIV care beneficiază de serviciile Fundației Baylor Marea Neagră în contextul pandemiei de COVID-19”.

Acesta demonstrează eficienţa serviciului de tele-consiliere în contextul sanitar actual. Fundaţia Baylor Marea Neagră a implementat noul serviciu de tele-consiliere pentru persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA (PLWHA), în timpul perioadei de urgenţă instituite în România în martie – mai. Acest serviciu alternativ a avut ca scop asigurarea continuităţii în activitatea de monitorizare a aproximativ 1000 de pacienţi. Unii dintre aceştia sunt nevoiţi, în condiţii normale, să parcurgă până la 300 de km pentru a accesa serviciile Centrului de Excelenţă Clinică Baylor.

Serviciul de tele-consiliere psihologică răspunde nevoilor de consiliere, monitorizare, evaluare, infomare a pacienţilor Fundaţiei Baylor. Aceştia au avut prilejul de a se informa şi de a-şi adapta comportamentele la realitatea şi provocările pandemiei.

Persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA beneficiare ale serviciilor de îngrijire pe termen lung pe care le oferim au primit de la colegii noştri şi recomandări pentru a putea preveni infectarea cu SARS-CoV-2. Astfel, sesiunile de consiliere la distanţă au inclus o evaluare a cunoştinţelor, atitudinilor şi riscurilor comportamentale precum şi o serie de recomandări personalizate pentru ca infectarea cu SARS-CoV-2 să poată fi prevenită cu succes.

Programul de tele-consiliere a început în martie 2020 și, pe parcursul a două luni, s-a lucrat cu 420 de persoane care trăiesc cu HIV, cu vârste între 19 și 68 de ani. Au fost efectuate 733 de sesiuni de consiliere.

Dintre beneficiarii sesiunilor de tele-consiliere, 50% au fost femei, iar 40% persoane cu reşedinţa în zonele rurale. În ceea ce priveşte conţinutul, din cele peste 700 de sesiuni, 33% s-au concentrat pe aspecte legate de COVID-19, 44% au fost evaluări psihologice formale și 23% sesiuni de consiliere legate de HIV.

Studiul Baylor va fi prezentat în prima zi a conferinţei şi conţine rezultatele înregistrate în demersul nostru de a oferi servicii de calitate persoanelor care trăiesc cu HIV şi care solicită fundaţiei servicii integrate, medicale şi psihosociale.

 „Este important să transmitem specialiştilor implicaţi în asigurarea de servicii pentru persoanele care trăiesc cu HIV şi a celor care elaborează politici publice de sănătate concluziile noastre. Suntem convinşi că rezultatele înregistrate de serviciul de tele-consiliere psihologică Baylor pot fi un punct de pornire şi pentru alte instituţii care oferă servicii persoanelor care trăiesc cu HIV/SIDA. Noi apreciem că tele-consilierea este un succes dacă ţinem cont de faptul că 99,5% din persoanele care au primit acest serviciu şi-au declarat preferinţa pentru sesiunile de teleconsiliere. Pacienții noştri au prezentat şi argumente, printre acestea de reţinut fiind flexibilitatea, confidențialitate sporită,” a declarat Ana-Maria Schweitzer, directorul executiv al fundaţiei.

„Experiența noastră de la lansarea noului serviciu de tele-consiliere indică faptul că intervențiile psihosociale pentru persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA pot fi oferite cu succes de la distanță. Acestea oferă o alternativă validă atât pentru monitorizarea pacienţilor cât şi pentru menţinerea nealterată a productivităţii personalului clinicii, cu respectarea cerinţelor de distanţare fizică. În ceea ce priveşte performanţa echipei, comparativ cu același interval de anul trecut, numărul intervențiilor a fost similar; astfel, productivitatea echipei neavând de suferit,” a declarat Mihaela Bogdan, director de programe.

„Mă onorează faptul că am fost desemnată de colegii mei să prezint studiul Baylor. Lucrez într-o organizaţie care încurajează şi oferă resursele necesare oricui doreşte să se perfecţioneze. Participarea Fundaţiei Baylor Marea Neagră la această conferinţă este o altă cale prin care ne atingem scopul de a oferi servicii excelente de îngrijire persoanelor care trăiesc cu HIV/SIDA. Pandemia de COVID-19 ne-a demonstrat că tranziţia către alte modalităţi de lucru în acordarea de servicii la aceleaşi standarde ridicate, deşi este o provocare, corect planificată şi susţinută se poate realiza destul de uşor şi poate fi acceptată cu succes,” a declarat Elena Rizea, psiholog clinician.

Îmbunătăţirea constantă a serviciilor pentru persoanele care trăiesc cu HIV/SIDA este o necesitate. Trebuie avut în vedere faptul că, în prezent, serviciile se adresează din ce în ce mai mult unei populaţii ajunse la vârsta maturităţii şi care are şansa de a îmbătrâni cu HIV. Speranţa de viaţă a unei persoane care trăieşte cu HIV, urmează tratamentul antiretroviral conform recomandărilor, are un stil de viaţă sănătos şi apelează la servicii de consiliere psihologică pentru a-şi îmbunătăţi capacitatea de autogestionare a stării de sănătate o egalează pe cea a persoanelor care nu suferă de această infecţie cronică.

Share

Articole similare