Pacienţi, vă cunoaşteţi drepturile?

Unde ne tratăm, la stat sau la privat?

Ne prezentăm la Unitatea de Primiri Urgenţe pentru a fi trataţi sau pentru a fi chemaţi la cabinetul privat al medicului care ne consultă? Mai întâi, două ştiri, pe scurt:

Joi, 04 aprilie 2019, presa centrală ne informa cum medicul șef de la secţia de oftalmologie a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Suceava a fost înlocuit din funcție. Motivul: a chemat la cabinetul privat un copil adus de părinți la Urgențe! Cazul a fost reclamat de tatăl fetiței după ce s-a prezentat cu copilul rănit la ochi în timp ce se juca. Cu fetiţa cu ochiul sângerând, tatăl a mers la UPU al SJU Suceava. Aici au fost preluați de un pediatru și trimiși de urgență la sectia de Oftalmologie. Secţia nu avea gardă duminica, însă o asistentă, i-a verificat fetiței ochiul și văzul, a constatat o leziune pe cornee, a curățat rana, a aplicat un tratament și i-a chemat a doua zi dimineața, la prima oră, pentru consultații la un medic specialist. Luni dimineaţa, după sosirea cu întârziere şi cu scandal, fetiţa a fost consultată 30 de secunde şi a fost chemată după-amiază la cabinetul privat! Pentru Mediafax, managerul SJU Suceava a declarat: „Am decis să încetăm contractul cu doamna doctor […], pentru atitudinea neprofesionistă şi imorală pe care a avut-o faţă de un copil care trebuia consultat în spitalul public. Nu am nimic împotriva legii care le permite medicilor să lucreze şi la cabinetele private, dar nu sunt de acord cu situaţia în care un pacient vine la spitalul public să fie direcţionat către cabinetul privat”. Găsiţi toată ştirea aici.
Luni, 15 iulie 2019, Ora de Sibiu informa comunitatea cu privire la un avertisment comun venit din partea Preşedintei Consiliului Judeţean (CJ) Sibiu, Daniela Cîmpean şi al conducerii celui mai mare spital public din judeţul Sibiu, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă, îi avertizează pe doctorii de aici, ca să nu  cheme pacienţii pentru investigaţii sau consult la cabinetele sau clinicile private, pentru orice analiză sau consultaţie care se poate face la stat. Dacă un pacient se plânge de o asemenea practică şi se va dovedi că acuzaţia este reală, atunci acel medic va fi sancţionat în Comisia de disciplină a spitalului. Singura excepţie o fac medicii care pot efectua în cabinetele private investigaţii care nu se fac la stat.  Citiţi continuarea articolului aici.

Sunt permise astfel de practici?

Mulţi pacienţi care ajung într-un spital de stat sunt îndrumaţi apoi pentru consultaţii, controale, analize, investigaţii către cabinete private, unde aceştia plătesc serviciile din buzunarul propriu. Aceste practici se întâlnesc, în mod regretabil, în toată ţara.

Medici care lucrează în sistemul de stat unde oferă servicii medicale persoanelor asigurate în baza contribuţiilor lunare ale acestora, îşi deschid cabinete medicale private în care desfăşoară contra cost acelaşi tip de activităţi.

Pentru pacienţi, prezentarea la cabinetul privat înseamnă costuri suplimentare, deşi lunar din salariul sau pensia pe care îl/o primeşte cotizează la sistemul de sănătate. Pacienţii ajung în spitalul de stat cu o afecţiune, dar sunt chemaţi apoi de medicul curant la cabinetul privat. Se pot face aceste investigaţii în spitalele de stat? De cele mai multe ori da. La cabinetul privat medicul este acelaşi, însă investigaţiile costă. Pacientul întreţine astfel un sistem paralel fără să întrebe de ce din contribuţia lui lunară nu poate primi în sistemul public îngrijirea de care are nevoie.

Ce spune un director de spital:

Spitalele de stat  – piaţă pentru selectarea pacienţilor. Să se separe munca de la stat de cea la privat

Managerul Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Suceava, Vasile Rîmbu, cel care l-a demis pe medicul oftalmolog la care făcea referire prima ştire, a declarat că este necesară separarea activităţii medicilor şi, în general, a personalului medical, din spitalele publice de cea din spitalele private, şi s-ar impune promovarea unei iniţiative legislative în acest sens, pentru ca unităţile spitalele de stat să nu mai fie ”piaţă de selectare a pacienţilor”, cum este în prezent. Citiţi opinia medicului aici.

Nu este o practică corectă

În esenţă, persoanelor asigurate li se încalcă drepturile. Este o practică des întâlnită care poate fi combătută într-un singur mod: să solicitaţi serviciile la care aveţi dreptul pe baza contribuţiilor la fondul de asigurări de sănătate. Cereţi să vi se respecte drepturile!

 

Vă cunoaşteţi drepturile?

Persoanele asigurate au următoarele drepturi:

  • să aleagă furnizorul de servicii medicale, precum şi casa de asigurări de sănătate la care se asigură, în condiţiile legii şi ale contractului-cadru;
  • să fie înscrişi pe lista unui medic de familie pe care îl solicită, dacă îndeplinesc toate condiţiile legii, suportând cheltuielile de transport dacă opţiunea este pentru un medic din altă localitate;
  • să îşi schimbe medicul de familie ales numai după expirarea a cel puţin 6 luni de la data înscrierii pe listele acestuia;
  • să beneficieze de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare şi dispozitive medicale în mod nediscriminatoriu, în conditţile legii;
  • să efectueze controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
  • să beneficieze de servicii de asistenţă medicală preventivă şi de promovare a sănătăţii, inclusiv pentru depistarea precoce a bolilor;
  • să beneficieze de servicii medicale în ambulatorii şi în spitale aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate;
  • să beneficieze de servicii medicale de urgenţă;
  • să beneficieze de unele servicii de asistenţă stomatologică;
  • să beneficieze de tratament fizioterapeutic şi de recuperare;
  • să beneficieze de dispozitive medicale;
  • să beneficieze de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu;
  • să li se garanteze confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;
  • să aibă dreptul la informaţie în cazul tratamentelor medicale;
  • să beneficieze de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în condiţiile legii.

Consultaţi aici în întregime Legea drepturilor pacientului  (Legea nr. 46 din 21 ianuarie 2003).

Ce faceţi dacă drepturile nu vă sunt respectate

În cazul în care vă sunt încălcate drepturile de pacient în modul prezentat mai sus, puteţi invoca încălcarea art. 48 din Codul deontologic al profesiei medicale. Acesta precizează că medicului îi este interzisă practicarea concurenţei neloiale. Puteţi reclama acest lucru la:

  • conducerea instituţiei medicale de stat,
  • la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate şi
  • la filiala locală a Colegiului Medicilor din România, departamentul Jurisdicţie Profesională. Acest departament anchetează reclamaţiile şi sesizările legate de nerespectarea deontologiei profesionale.

Share

Articole similare