Lecţia Coreei de Sud în gestionarea crizei sanitare cauzate de SARS Cov-2

Dacă citiţi acest articol, înseamnă că încercaţi să vă informaţi cu privire la actuala criză sanitară de acasă sau de la locul de muncă, acolo unde respectaţi toate recomandările autorităţilor pentru a fi în siguranţă. Cu toţii căutăm soluţii raţionale şi responsabile şi ne bazăm pe informaţii din surse credibile. Pentru a înţelege cum au gestionat alţii această situaţie de criză, am selectat pentru dumneavoastră o serie de înformaţii şi exemple de intervenţie.

SARS-CoV-2 este denumirea oficială a coronavirusului care cauzează boala respiratorie COVID-19.

Câteva date despre situaţia din Coreea de Sud

  • Peste 60% din cazurile de COVID-19 înregistrate în Coreea de Sud sunt asociate, până în prezent, cu participarea la ceremoniile religioase organizate de Biserica Shincheonji a lui Isus (Shincheonji Church of Jesus), o sectă religioasă locală.
  • Interesant de reţinut este şi faptul că, deşi în Coreea de Sud există asigurare de sănătate, aproximativ 90% din serviciile medicale sunt oferite de operatori privaţi. Guvernul a trebuit să se coordoneze cu aceştia pentru a elabora strategia care a dus la un control eficient al pandemiei.
  • Strategia poate fi considerată una de succes, iar autorităţile de stat şi instituţiille medicale arată, prin modul în care gestionează această criză sanitară, că lecţiile dure oferite în 2015 de MERS (Sindromul respirator din Orientul Mijlociu) produs de un virus din aceeași familie cu COVID-19, şi aplicate responsabil, pot da rezultate.

Pe scurt despre strategia Coreei de Sud:

  • a testat până în prezent peste 270 000 de persoane, capacitatea de testare a țării ajungând la 15 000 de teste pe zi;
  • se folosesc teste produse intern care sunt evaluate şi autorizate de către autorităţile locale (astfel se previne problema blocajelor cauzate de importuri);
  • eforturile de testare au fost concentrate în zonele în care au apărut cele mai multe cazuri;
  • autorităţile folosesc o aplicaţie GPS prin intermediul căreia monitorizează deplasarea persoanelor care se află în carantină acasă (persoane care au venit în contact cu oameni diagnosticați cu COVID-19);
  • întreaga populaţie este informată printr-un serviciu de mesagerie cu privire la zonele în care sunt diagnosticate cazuri. Serviciul de mesagerie informează persoanele despre cazurile de COVID-19 de pe o rază de 100 de metri în jurul locului în care este localizat telefon
  • nu există niciun caz de îmbolnăvire a personalului medical; se pare că epidemia de MERS din 2015 a servit ca punct de pornire pentru rezolvarea problemelor de control a infecţiilor din spitale;
  • strategia folosită pentru cei pozitivi a fost următoarea:
    • spitalizarea cazurilor grave şi a pacienţilor care aveau şi alte boli;
    • cei cu simptome moderate au fost puși sub îngrijire medicală în zone create special;
    • cei cu forme uşoare, care nu locuiau cu persoane cu boli cronice au fost plasaţi în carantină la domiciliu, cu obligaţia de a-şi monitoriza singuri temperatura corporală timp de 14 zile.
  • au fost declaraţi vindecaţi cei care au avut la finalul perioadei de carantină de 2 săptămâni 2 teste negative efectuate la interval de două zile.
  • pentru nerespectarea carantinei se aplică o amendă echivalentă a 500 USD. În prezent se discută modificarea legii, cu creşterea cuantumului amenzii până la echivalentul a 7.000 USD şi executarea unei pedepse cu închisoarea de până la 1 an.
  • pe lângă testarea la scară largă chiar şi a cazurilor asimptomatice, au fost instaurate restricţii severe de circulaţie, evenimentele publice au fost anulate sau amânate, vacanţele şcolare au fost prelungite;
  • deși epidemia este limitată și conținută, autorităţile nu au relaxat măsurile deja aplicate, sfătuind populaţia să continue să aplice măsurile de precauţie cum sunt cele de igienă şi auto-izolare.

Despre măsurile din Coreea de Sud mai pe larg

Producerea testelor în țară

Imediat ce au apărut primele cazuri în China, din cauza gradului mare de risc, s-a trecut la producerea de teste, folosindu-se anticorpi aduşi din China.

Până la mijlocul lunii martie, 4 producători au obţinut aprobarea KCDC (Koreean Communicable Disease Center sau Centrul Coreean pentru Controlul Bolilor) pentru a pune pe piaţă teste pentru COVID-19 care sunt exportate în toată lumea, inclusiv în România.

Testarea populaţiei

Testarea populaţiei s-a concentrat în special în zonele cu număr ridicat de cazuri, iar recomandarea de testare nu s-a bazat pe prezența simptomatologiei.

Pentru a se asigura protecţia cadrelor medicale şi a persoanelor testate au fost dezvoltate diferite modalități inovative de testare:

    • Tip „drive-through” (ca la servirea clienților care comandă din mașină la fast-food ) pentru recoltarea probelor biologice. Comunicarea rezultatelor se face telefonic, astfel limitând deplasările și contactul interpersonal. În acest moment există 43 astfel de centre în Coreea de Sud. Le puteţi vedea aici:

    • sau aici

  • În spitalele coreene au fost introduse unităţi speciale de testare, în care personalul medical are posibilitatea de a recolta probele biologice din spatele unui ecran de protecţie, fără a intra în contact cu pacienţii. Pentru a vedea cum se desfăşoară testarea, puteţi viziona materialul următor:

Situaţia actuală

Într-un interviu acordat pentru CNN, preluat şi de agenţia de ştiri HotNews, ministrul sud-coreean al Sănătății, Park Neunghoo a declarat pe 10 martie 2020: „Având în vedere cifrele, sperăm că am depășit cea mai gravă perioadă. Așteptăm cu precauție să avem confirmarea că am trecut de punctul critic,”

Alte resurse:

Aici găsiţi un site care centralizează producătorii de teste pentru COVID-19 la nivel global şi testele aflate pe piaţă.

Pentru a citi mai departe despre modul în care Coreea de Sud a gestionat cu succes criza provocată de SARS-CoV-2 învăţând din lecţia dură a epidemiei de MERS din 2015, vă invităm să citiţi articolul pentru profesionişti.

 

Share

Articole similare